Een Harley Davidsson uit 1919 opknappen is niet eenvoudig. Voor een specifiek onderdeel van de ontsteking zocht de eigenaar tevergeefs de halve wereld af en bood uiteindelijk een 3D-print de oplossing. Carl van de Rijzen van Visual First schakelde hiervoor met 4C (Creative Cad Cam Consultants) voor de scan en het 3D-model, en met Stratasys voor de daadwerkelijke print met het flexibele en krachtige materiaal polyamide (PA) 12.
De Harley Davidsson is weer helemaal klaar voor zijn zondagse ritjes, alhoewel de motor ook prachtig in een museum zou staan. Deze klassieke motor (type J) uit 1919 stond lange tijd stil, waarbij het voor de eigenaar een behoorlijke zoektocht was naar vervangende onderdelen.
Dit type Harley met een accu ontsteking-systeem is destijds in beperkte oplage geproduceerd. Door de nodige technische aanpassingen zijn bepaalde onderdelen van de opvolgende types afwijkend. Dat is ook het geval bij de bakelieten distributiekap van de ontsteking, waar bij deze motor een stuk van was afgebroken.
Digitale reparatie
Het vervaardigen van een replica begon bij dit kapotte onderdeel allereerst met een digitale reparatie. De eigenaar klopte hiervoor aan bij plaatsgenoot en 3D-printexpert Carl van de Rijzen van het bedrijf met de toepasselijke naam Visual First.
Carl is gespecialiseerd in het creëren van 3D-modellen, wat ook de eerste stap was bij de kapotte distributiekap. Niet alleen liet hij hiervan bij 4C in Emmen een digitale kopie maken, ook wisten zij daarbij gelijk het afgebroken stuk in de 3D-scan te completeren.
Met dit 3D-model legde Carl vervolgens contact met partner Stratasys, die onderzocht welk materiaal het meest geschikt was voor de daadwerkelijke print. Zo bleek materiaaltype Stratasys Nylon 12 CF vanwege mogelijke geleiding van de vonken door de carbonfibres niet mogelijk. Uiteindelijk werd gekozen voor een 3D-print met het flexibele en krachtige materiaal polyamide (PA) 12 van Stratasys.
Harley 3D
Na de nodige ‘post-processing’: het glanzend maken door schuren en het aanbrengen van de bougiekabel-contacten, was het onderdeel en daarmee de motor weer te starten op de originele manier. En is de eigenaar naar verluid de eerste en enige trotse eigenaar van een Harley 3D(avidson).
Volgens Stratasys, Visual First en 4C biedt deze vorm van ‘reverse’ engineering: van een bestaand onderdeel een digitaal 3D-ontwerp maken en het hiermee vervolgens opnieuw produceren, kansen voor meer sectoren. Dat bleek ook al bij een eerdere case-study, waarbij in een chocoladefabriek een metalen onderdeel van een verpakkingsmachine werd vervangen door een duurzame en sneller te leveren 3D-print van Stratasys. De inzet van 3D-printing op deze manier biedt volgens hen kansen voor iedereen die regelmatig onderdelen moet vervangen om kosten en tijd te besparen.
Meer informatie over Visual First via www.visualfirst.nl en carl.vanderijzen@visualfirst.nl. Meer informatie over 4C op www.4cccc.nl. Meer informatie over Stratasys en PA 12 via www.stratasys.com.